Przejdź do głównej treści
Używamy plików cookie, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie z serwisu. Korzystając z witryny, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.
×
Strona została przetłumaczona automatycznie.
Galerie
Artykuły
Tagi
Porządkujemy przestrzeń publiczną

W ostatnich latach często słyszeliśmy o problemie, jakim jest zaśmiecanie krajobrazu miast przez zalewające je kolorowe reklamy. Problem zaczął dotyczyć już nie tylko dużych miast, ale i tych mniejszych. Problem ten widoczny jest także w Milanówku. Charakter miasta-ogrodu na każdym rogu przytłaczają banery i różnego rodzaju instalacje reklamowe.

W 2015 roku Milanówek rozpoczął walkę z chaosem reklamowym. Urząd Miasta, dając dobry przykład, zdjął ze swoich nieruchomości banery i reklamy. Za nim część przedsiębiorców zrobiła to samo. To był pierwszy krok do poprawy estetyki miasta. Dziś działa w mieście Rada ds. Estetyki Miasta, wspólnie z mieszkańcami opracowywana jest uchwała krajobrazowa, a Straż Miejska rozpoczęła proces usuwania nielegalnych reklam z przestrzeni miejskiej.

Działania zmierzające do przywrócenia estetyki przestrzeni publicznej są bardzo ważne, ponieważ zauważalny w mieście chaos reklamowy z pewnością nie wpisuje się w charakter Milanówka – Miasta Ogrodu. W szczególności część historyczna miasta, stanowiąca zespół o unikalnych walorach krajobrazowo-urbanistycznych wymaga należytej dbałości o jakość otoczenia, w której mieszkamy i żyjemy.

Z tego powodu Władze Miasta przystąpiły do działań, które mają za zadanie przywrócenie piękna naszego miasta, nie tylko poprzez uporządkowanie nośników reklamowych i szyldów, ale także zmierzających do podniesienia jakości przestrzeni publicznej miasta.

Porządkujemy przestrzeń publiczną

I. Zarządzenia Burmistrza Miasta Milanówka

Burmistrz Miasta Milanówka w sierpniu 2016 r. powołała Zespół ds. opracowania polityki estetyki Miasta Milanówka, składający się z pracowników Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Miasta, natomiast w maju 2017 r. została powołana społeczna Rada ds. Estetyki Miasta Milanówka, która ma być organem opiniodawczym i doradczym Burmistrza w zakresie estetyki miasta. Jej członkowie to osoby specjalizujące się zawodowo w kierunkach związanych z estetyką – artyści, architekci, historycy sztuki.

Więcej o Radzie ds. estetyki w zakładce: Rada ds. Estetyki Miasta


II. Uchwała intencyjna w sprawie Kodeksu Krajobrazowego

W dniu 6 kwietnia 2017 r. Rada Miasta Milanówka podjęła pdfUchwałę nr 269/XXXII/2017 w sprawie przygotowania projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Uchwała otworzyła drogę do rozpoczęcia prac nad tzw. kodeksem krajobrazowym, którego celem będzie m.in. ochrona krajobrazu miasta przed nadmiarem reklam.


III. Inwentaryzacja

W kwietniu 2017 r. firma Curulis, wspierająca Gminę w pracach nad projektem uchwały
w ramach rozpoczęcia prac nad Kodeksem Krajobrazowym Milanówka celem zdiagnozowania problemu chaosu reklamowego w mieście przeprowadziła inwentaryzację reklam na terenie miasta.

Opracowanie dostępne jest pod tym pdflinkiem.


IV. Ankieta dotycząca poprawy estetyki miasta Milanówka

Na początku czerwca 2017 r. wśród mieszkańców przeprowadzono badanie opinii mieszkańców nt. Kodeksu Krajobrazowego Miasta Milanówka. Z treścią ankiety oraz wynikami badania można zapoznać się poniżej.


V. Projekt uchwały krajobrazowej dla Milanówka

Mając na względzie materiały powstałe podczas inwentaryzacji oraz po wyniki ankiet, został przygotowany projekt uchwały Rady Miasta Milanówka w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Wyłożenie do publicznego wglądu projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów nastąpiło w dniach od 24 listopada 2017 r. do 15 grudnia 2017 r.

Natomiast uwagi do projektu można było zgłaszać do 29 grudnia 2017 r.

Pliki do pobrania:

Ponadto w dniu 12 grudnia 2017 r. odbyło się spotkanie konsultacyjne nad przyjętymi w projekcie uchwały zasadami.

20180515 plakat


VI. Działania uzupełniające  prowadzone niezależnie od prac nad „uchwałą krajobrazową”

W działania na rzecz poprawy estetyki miasta zaangażowała się też Straż Miejska. Pod koniec lutego br. Straż Miejska uzyskała zgodę od PGE Dystrybucja S.A. Oddział Warszawa na usunięcie tablic i banerów reklamowych zainstalowanych na słupach i urządzeniach elektroenergetycznych w Milanówku. Reklamy zostały zawieszone na słupach bez wiedzy PGE, a od kwietnia 2018 r. rozpoczął się systematyczny proces usuwania tabliczek ze słupów na kolejnych ulicach Milanówka.

Milanowscy strażnicy miejscy prowadzą także szereg czynności wyjaśniających w sprawie wielu większych reklam i informują odpowiednie podmioty o nielegalnym zajęciu pasa drogi przez nośniki reklamowe.

Ponadto z inicjatywy Referatu Planowania Przestrzennego i Estetyki Miasta w marcu 2018 r. odbyło się spotkanie z p. Andrzejem Ćwiekiem – Burmistrzem Nałęczowa, który w ramach wymiany doświadczeń podzielił się swoimi osiągnięciami na polu walki z chaosem reklamowym. Nałęczów postrzegany jest bowiem jako miasto, które w walce z wszechobecną reklamą odniósł wiele sukcesów.

 

Porządkujemy przestrzeń publiczną

Sposób oraz zasady umieszczania reklam regulowane są obecnie przepisami prawa ogólnego oraz miejscowego. Obecnie prawem obowiązującym w przedmiotowym zakresie są:

I. USTAWY

  1. Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017, poz. 1073 ze zm.),
  2. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2017, poz. 1332 ze zm.),
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U z 2015 poz. 1422 ze zm.)
  4. Ustawa  z dnia  23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U.
    z 2017, poz. 2187 ze zm.),
  5. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U z 2017, poz. 2222 ze zm),
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2004, Nr 140 poz. 1481) 

II. PRAWO MIEJSCOWE:

  1. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego - w granicach Milanówka obowiązują 23 plany z czego tylko 6 z nich zawiera regulacje dotyczące zasad sytuowania reklam.
    • Zasady sytuowania i rozmieszczania nośników reklamowych (zakazy, nakazy i dopuszczenia) zawiera:
      • Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego terenu „Śródmieście”
  2. Zasady sytuowania i rozmieszczania nośników reklamowych (zakazy) zawiera:
    • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu „Wschód-1”
    • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu „Wschód-2”
  3. Zasady sytuowania i rozmieszczania nośników reklamowych (zakazy i dopuszczenia) zawiera:
    • Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego terenu „Turczynek A”
    • Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Królewska-2”
  4. Całkowity zakaz lokalizowania jakichkolwiek reklam zawiera:
    • Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Strefy Ochrony Konserwatorskiej
      w rejonie „Starodęby”

Miejscowe Plany zagospodarowania przestrzennego obowiązujące na terenie Milanówka dostępne są pod tym linkiem.

Warto podkreślić, że w przypadku uchwalenia i wejścia w życie uchwały krajobrazowej nastąpi utrata mocy ustaleń planów miejscowych dotyczących zasad i warunków sytuowania reklam.

 

Porządkujemy przestrzeń publiczną

Obowiązujące definicje określone w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2017 poz. 1073 ze zm.):

Reklama

Należy przez to rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne.

Tablica reklamowa 

Należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami,
o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.

Urządzenie reklamowe

Należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.

Szyld

Należy przez to rozumieć tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe informującą o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują.

 

Porządkujemy przestrzeń publiczną

O Radzie

Wszyscy chcemy mieszkać w pięknym, czystym mieście i cieszyć się wspaniałą roślinnością, która nas otacza i podziwiać przydomowe ogrody, miejskie skwery, parki.

Dlatego od 2015 roku w naszym mieście są podejmowane działania mające na celu uporządkowanie przestrzeni  miasta i wprowadzenie zasad zapewniających porządek i estetykę w naszej strefie publicznej, która jest naszym wspólnym dobrem i wartością.

W maju 2017 r. do współpracy dołączyli mieszkańcy Milanówka, którzy weszli w skład Rady Estetyki Miasta. Działają oni na rzecz miasta społecznie, bez wynagrodzenia.  Dołączyli do działań pracowników Urzędu Miasta, aby wesprzeć ich dzieląc się swoim doświadczeniem i wiedzą z obszaru architektury, kształtowania krajobrazu, projektowania i ochrony dóbr kultury i sztuki, wiedzy o społeczeństwie a także zarządzania projektami.

Rada jest organem niezależnym, opiniodawczym i doradczym Burmistrza Miasta Milanówka w zakresie estetyki miasta Milanówka.

Zadaniem Rady jest kreowanie i realizacja poprawy estetycznego wizerunku miasta Milanówka.


Działania Rady

Uchwała krajobrazowa

Rada Estetyki uczestniczy w pracach nad projektem Uchwały krajobrazowej, nazywanej także Kodeksem Reklamowym w oparciu o Ustawę z dnia 24 IV 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, zwaną Ustawą Krajobrazową. Zmieniona w jej wyniku Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zawiera obecnie zapisy o możliwości uchwalania przez gminy tzw. Uchwał krajobrazowych oraz ich egzekwowania.

 Celem uchwały jest ustalenie jednolitych i przejrzystych zasad dla wszystkich podmiotów na terenie Milanówka, dotyczących  warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń informacyjnych, ogrodzeń, ich gabarytów oraz materiałów, z jakich mogą być wykonane.

W dniach 24 XI – 29 XII 2017 projekt uchwały był wyłożony dla mieszkańców, którzy mogli zgłaszać swoje uwagi. Następnie firma przygotowująca projekt uchwały opracowała propozycję sposobu uwzględnienia tych uwag. Obecnie Urząd Miasta analizuje zasadność proponowanych zmian w projekcie uchwały, a w pracę tę zaangażowani są także członkowie Rady Estetyki.

Usunięcie nielegalnych reklam

21 lutego 2018 r. Rada wystąpiła do Burmistrza Milanówka z wnioskiem o natychmiastowe egzekwowanie obowiązującego prawa i usunięcie nielegalnych reklam. Miasto dysponuje, sporządzoną przez firmę Curulis w ramach prac przygotowawczych do uchwały reklamowej, inwentaryzacją reklam, w tym także tych, które są niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Uznaliśmy, że aktualne przepisy powinny być egzekwowane, a wszystkie podmioty działające na terenie Milanówka powinny przestrzegać zasad obowiązującego prawa. Nasza wspólna przestrzeń publiczna jest naszym wspólnym dobrem, a przepisy obowiązują wszystkich jednakowo, niezależnie od tego przy jakich ulicach znajdują się nasze posesje.

Zobacz również:

System Informacji Miejskiej (SIM)

Rada Estetyki Miasta została włączona w prace nad opracowaniem Systemu Informacji Miejskiej (SIM).

Jest to system, jednolitych pod względem wizualnym, architektonicznym i konstrukcyjnym, nośników przekazujących informacje o charakterze miejskim, takich jak :

nazwy ulic, nazwy lokalizacji, adresy, kierunkowskazy dla ruchu pieszego, kierunkowskazy dla ruchu kołowego, mapy, plany najbliższej okolicy, schematy komunikacyjne, rozkłady jazdy,  informacje turystyczne  i historyczne.

Elementem uzupełniającym SIM są meble miejskie, stanowiące wizualne dopełnienie systemu, nadając ulicom jednolity, uporządkowany i spójny charakter. Są to: słupki i barierki chodnikowe, kosze na śmieci, ławki, wiaty autobusowe, stojaki rowerowe, osłony na drzewa, donice.

Miasto poza wyposażeniem w małą architekturę swoich ulic, alei spacerowych czy skwerów prowadzi również liczne działania i organizuje wiele wydarzeń lub im tylko patronuje.  Do tego typu działań promocyjnych jak i do oznakowywania miejskiego, własnego wyposażenia, potrzebuje znaku – logotypu, którym może jasno zaznaczyć patronat miasta, a jednocześnie nie narusza godności herbu miasta.

Projektowanie znaku i jego charakteru oparto na charakterze miasta ogrodu i na naszym dziedzictwie stylistycznym, które najlepiej oddaje twórczość znanego polskiego artysty, który mieszkał i tworzył w naszym mieście  w pierwszej połowie XX wieku. Prace Jana Szczepkowskiego i chlubna tradycja stylu Art Deco przez niego reprezentowana posłużyła do opracowania współczesnego znaku, odnoszącego się do schematycznego i umownego przedstawienia liścia dębu – który jest też w naszym herbie.

Odniesienie się do tradycji z jednej strony, a z drugiej zaprojektowanie otwartego i łatwego w zaaplikowaniu do Systemu Informacji  Miejskiej  znaku, leżało u podstaw prac projektowych, które zaowocowały nowym logotypem naszego miasta.

Konkurs na koncepcje zagospodarowania wybranych terenów zieleni w przestrzeni publicznej Miasta Milanówka

Rada Estetyki uznała, że miastu potrzebna jest spójna koncepcja kształtowania przestrzeni publicznej i terenów zielonych, która wpłynie na poprawę wyglądu miasta i jakości stosowanych rozwiązań oraz pomoże rozwijać życie społeczne miasta i zachęci mieszkańców do wspólnego spędzania czasu  przez wszystkie grupy wiekowe mieszkańców.

Dlatego też Rada zainspirowała Urząd Miasta do ogłoszenia konkursu pod patronatem SARP (Stowarzyszenia Architektów Polskich) na zaprojektowanie koncepcji wybranych terenów zieleni w przestrzeni publicznej miasta Milanówka, tak by wyznaczyć podstawowe standardy miasta ogrodu, które przez lata uległy zatarciu i degradacji.

Zwycięski projekt, wyłoniony przez sąd konkursowy SARP, stanie się nie tylko podstawą do realizacji wysokiej jakości przestrzeni krajobrazowej w obszarze opracowania konkursowego, ale także inspiracją do działań modernizacyjnych na terenie całego miasta. Po rozstrzygnięciu konkursu, planowanym na koniec maja 2018, możliwe będzie ubieganie się o dofinansowania realizacji wybranej koncepcji z funduszy europejskich.

Zobacz również:

Edukacja estetyczna mieszkańców Miasta Milanówka

Warsztaty estetyki miasta

Rada Estetyki chce włączyć do aktywnej współpracy wszystkich mieszkańców, zwłaszcza tych, którym zależy na wizerunku miasta. Zapraszamy do współpracy milanowskie organizacje i wszystkie osoby chcące podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Obecnie Rada Estetyki przygotowuje program edukacji estetycznej skierowany zarówno do mieszkańców, jak i lokalnych projektantów i twórców oraz przedsiębiorców, a także urzędników Miasta Milanówka. Program będzie obejmować wykłady, spotkania ze specjalistami oraz warsztaty. Celem planowanych działań jest zaangażowanie mieszkańców do wspólnych działań służących wydobyciu piękna ukrytego w Milanówku. Chcemy by współpraca w zakresie podnoszenia estetyki miasta służyła nam wszystkim. Potrzebujemy się takiej współpracy  nauczyć,  a wzorce warto pozyskiwać z miejsc, w których się już to udało.

Porządkujemy przestrzeń publiczną

Logo akcji Porządkujemy Przestrzeń PublicznąW ostatnich latach często słyszeliśmy o problemie, jakim jest zaśmiecanie krajobrazu miast przez zalewające je kolorowe reklamy. Problem ten dotyczy również Milanówka. Charakter miasta-ogrodu na każdym rogu przytłaczają banery i różnego rodzaju instalacje reklamowe. Dyskusja na ten temat trwa, nadszedł jednak czas podjąć konkretne działania, których hasło przewodnie brzmi „Porządkujemy Przestrzeń Publiczną”.

Miasto Milanówek opracowuje projekt uchwały krajobrazowej. Dzięki niemu możliwa będzie poprawa estetyki naszego otoczenia. Proponowane regulacje wprowadzą zasady wyglądu szyldów, reklam, ogrodzeń oraz obiektów małej architektury.

Projekt uchwały został wyłożony do publicznego wglądu w okresie od 24 listopada do 15 grudnia 2017 roku.

12 grudnia odbyło się spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami, dot. projektu uchwały, podczas którego zaprezentowano podstawowe założenia projektu. Prezentację dot. działań na rzecz poprawy estetyki miasta przedstawiła Przewodnicząca Rady ds. Estetyki Miasta p. Beata Bochińska.

Po rozpatrzeniu uwag z pierwszego wyłożenia i wprowadzeniu zmian do projektu uchwały, przewiduje się przeprowadzenie ponownych konsultacji, aby mieszkańcy mogli się zapoznać z nową wersją projektu i jeszcze raz się wypowiedzieć.

Jeśli posiadacie Państwo na swoich nieruchomościach reklamy, upewnijcie się, że zostały posadowione zgodnie z przepisami. Wielu z Państwa może nie zdawać sobie z tego sprawy, ale umieszczenie reklamy na terenie nieruchomości wiąże się to z koniecznością spełnienia pewnych wymogów prawnych:

  • urządzenia reklamowe powinny zostać zgłoszone do Starosty Grodziskiego na podstawie przepisów Prawa budowlanego,
  • Reklamy znajdujące się w pasie drogowym powinny zostać umieszczone zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych;
  • Umieszczenie reklam nie może naruszać ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
  • umowę dzierżawy terenu pod reklamę należy zgłosić do Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim, gdyż podlega ona opodatkowaniu.

Do zobaczenia w estetycznym Milanówku!

Zobacz również:

Zdjęcia z akcji zdejmowania banerów w październiku 2015 r.
Zdjęcia z akcji zdejmowania banerów w październiku 2015 r.
Zdjęcia z akcji zdejmowania banerów w październiku 2015 r.
Zdjęcia z akcji zdejmowania banerów w październiku 2015 r.
Zdjęcia z akcji zdejmowania banerów w październiku 2015 r.
Zdjęcia z akcji zdejmowania banerów w październiku 2015 r.

Porządkujemy przestrzeń publiczną

2018 04 25 0004

ul. Brzozowa 3, Firma MPM

2018 04 25 0017

ul. Piłsudzkiego 7, Kwiaciarnia Doroty Gradek

2018 04 25 0018

ul. Piłsudzkiego 11, Monroe studio paznokci & szkolenia

2018 04 25 0022

ul. Przeskok 2, Salon fryzjerski

2018 04 25 0023

ul. Przeskok 4, Kwiaciarnia Agaty Piwowarskiej

2018 04 25 0024

ul. Gospodarska 82, Piekarnia i cukiernia Jan Kierzel

Turnusy rehabilitacyjne dla dzieci rolników - grafika
Zdrowie i rodzina

Informujemy, że w okresie wakacji 2018 roku, KRUS organizuje turnusy rehabilitacyjne dla dzieci rolników uprawnionych do świadczeń Kasy, których wypoczynek będzie połączony z programem rehabilitacji leczniczej.

Zakończenie zapisów na rehabilitacje - grafika
Zdrowie i rodzina

Informujemy, iż przychodnia Biovena Sp. z o.o. zakończyła prowadzenie zapisów na zabiegi rehabilitacyjne do końca 2018 roku, w związku z wyczerpaniem się puli środków na jakie została zawarta umowa.

Milanówek w Radio Bogoria

Dyrektor Milanowskiego Centrum Kultury, Aneta Majak, tematy: sprawy bieżące m.in. powitanie lata 2018

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej, Krystyna Kott, tematy: sprawy bieżące