Centrum Unijnych Projektów Transportowych zleciło przeprowadzenie oceny wpływu projektów UE (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) zrealizowanych w Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym. Celem głównym analizy jest dostarczenie wiedzy o wpływie zrealizowanych, w ramach POIiŚ 2014 – 2020, projektów transportowych na terenie WOF szczególnie na sytuację społeczno-gospodarczą, mobilność mieszkańców, udział transportu zbiorowego w udziale modalnym (modal-split), zmniejszenie zatłoczenia na drogach oraz wpływ na środowisko.
Analiza powinna udzielić odpowiedzi na pytania:
- Czy i w jaki sposób rozwój miejskiego transportu publicznego na obszarze WOF (poprzez realizację projektów POIiŚ 2014 2020) wpływa na dostępność WOF?
- Czy i jak projekty POIiŚ 2014 2020 wpływają na mobilność mieszkańców WOF (w szczególności na zmianę zasięgu rynków pracy oraz stymulowanie mobilności zawodowej na obszarach peryferyjnych)?
- Czy w wyniku realizacji projektów POIiŚ 2014 2020 nastąpi/nastąpiło podniesienie poziomu bezpieczeństwa i wzrost atrakcyjności w obszarze transportu zbiorowego na terenie WOF? W jaki sposób i w jakim stopniu wpłynęły one na funkcjonowanie transportu miejskiego? Czy zwiększył się udział osób podróżujących transportem zbiorowym?
- Jak zmieni/zmieniła się jakość i liczba oferowanych usług transportowych wspartych dzięki inwestycjom POIiŚ 2014 2020 na terenie WOF?
- Czy inwestycje te są komplementarne z istniejącą infrastrukturą i ofertą przewozową? Czy infrastruktura towarzysząca jak np. P&J jest dostatecznie rozwinięta i spełnia swoje cele? Czy dostępność węzłów przesiadkowych i oferta przewozowa są dostatecznie zharmonizowane aby zapewnić szybki i komfortowy dojazd mieszkańcom WOF?
- Czy w wyniku realizacji projektów POIiŚ 2014 2020 występuje/wystąpi zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego (indywidualnego i zbiorowego) i redukowane są wąskie gardła w transporcie na terenie WOF? Czy problem zatłoczenia został rozwiązany czy przeniesiony na inny obszar WOF?
- Czy i w jakim stopniu inwestycje z POIiŚ 2014 2020 wpływają na poprawę dostępności komunikacyjnej wewnątrz WOF i między innymi obszarami funkcjonalnymi?
- Czy realizacja projektów transportowych na terenie WOF finansowanych z innych źródeł niż POIiŚ wpływa na efektywność realizowanych projektów POIIŚ 2014 2020?
Przedmiotem badania będą wszystkie projekty zrealizowane i realizowane w ramach POIiŚ 2014- 2020 na terenie WOF. Część projektów realizowanych w perspektywie 2014-2020 nie została zakończona, w związku z czym trudno będzie oszacować ich wpływ. Analizy mogą bazować na projektach w obszarze transportu zrealizowanych w perspektywie 2007 – 2013.
Wykonawcą badania jest Konsorcjum firm: EU-CONSULT, INFRA-Centrum Doradztwa, Polska Agencja Ewaluacji Sektora Publicznego.
Termin wykonania: lipiec 2022 – styczeń 2023.
Link do ankiety: https://eu-consult.info.pl/2/index.php/569713?lang=pl