I. Składanie skarg i wniosków
- Pisemnie na adres urzędu:
Urząd Miasta Milanówka
ul. Kościuszki 45; 05 – 822 Milanówek - W formie elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP: /milan/SkrytkaESP
lub /milan/skrytka - Ustnie do protokołu - każdy pracownik urzędu ma obowiązek przyjąć skargę
i sporządzić protokół
II. Przyjmowanie obywateli w sprawie skarg i wniosków
1. Burmistrz Miasta Milanówka, Z-ca Burmistrza oraz Sekretarz i Skarbnik przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdą środę w godzinach 12.30-13.30, oraz każdy czwartek w godz. 16.00 – 16.30
Przyjęcia wymagają uprzedniego uzgodnienia z sekretariatem pod nr tel. +48 (22) 758 30 61 wew. 217 lub 222 lub adresem email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W przypadku, gdy wyznaczony dzień jest dniem wolnym od pracy, przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków odbywa się w następny dzień w godzinach pracy.
2. Kierownicy Referatów oraz Pracownicy przyjmują obywateli w ramach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Urzędu.
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
III. Informacje ogólne
Prawo składania skarg i wniosków do organów administracji publicznej gwarantuje obywatelom Konstytucja RP.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy lub ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 Kpa).
Skargę należy kierować do organu właściwego do jej rozpatrzenia. Zgodnie z art. 229 Kpa, jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrywania skargi dotyczącej zadań lub działalności:
- rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa- wojewoda, a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa,
- organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewoda,
- wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 - rada gminy,
- zarządu powiatu oraz starosty, a także powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 - rada powiatu,
- zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 - sejmik województwa,
- wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu wg kodeksu - właściwy minister,
a winnych sprawach Prezes rady Ministrów, - innego organu administracji rządowej, organu przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej - organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
- ministra - Prezes Rady Ministrów,
- organu centralnego i jego kierownika - organ, któremu podlega.
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien ja rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu jednego miesiąca, a następnie zawiadomić skarżącego o sposobie załatwienia skargi (art. 237 Kpa). Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później niż w terminie siedmiu dni przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając o tym skarżącego lub wskazać mu właściwy organ (art. 231 Kpa)
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (zwany Kpa) (t.j. Dz. U z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.) – dział VIII,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skargi wniosków (Dz. U. z 2002r., Nr 5, poz. 46)